הורים יקרים,
מצב הקורונה המתמשך דורש מאתנו להסתגל שוב ושוב למצבים חדשים. שינויים בהנחיות, יציאה וכניסה לסגר, חיסונים ולפעמים אף בידוד.והנה, נראה שאנחנו מתחילים להיערך לחזרה למסגרות פעם נוספת.העומס והאתגרים שיוצרת התקופה – הלמידה מרחוק, העבודה מהבית, הריחוק החברתי ואי הוודאות שוחקים ונותנים את אותותיהם בכולנו.מצד שני, לעיתים נוצרה הזדמנות בתקופה זו גם לחוויות משפחתיות קרובות, להתכנסות והורדת הקצב של מירוץ החיים.כך או אחרת, החזרה למסגרת מהווה שינוי ומעבר, ועשויה לעורר תחושות מעורבות: התרגשות, שמחה וציפייה לחזרה לשגרה, למפגש מחודש עם החברים ועם הצוות החינוכי.לצד כל אלו, עשויים לעלות גם חששות, קושי לחזור להתארגנות הנדרשת, ואף קשיי פרידה והסתגלות לאחר תקופה ממושכת בבית. חשוב לזכור שקשיים אלו הם טבעיים, ולרוב הילדים יצליחו להסתגל בקלות ובמהירות לשגרה החדשה.

אנו מציעות מספר נקודות להקלה על התמודדות עם השינויים בימים הראשונים:

שוחחו עם הילדים והכינו אותם לקראת השינויים הצפויים:

  • חשוב לספק לילדים מידע רלוונטי ומותאם לגילם, שיכול לסייע להם בהתארגנות,התייחסו לדרך הלמידה הצפויה, הזכירו להם את נהלי ההיגיינה הכוללים חבישת מסכה, הימנעות ממגע ושטיפת ידיים.
  • שוחחו עם הילדים על תחושותיה,מעבר למידע הקונקרטי, חשוב להקדיש תשומת לב לתחושות ולרגשות של הילדים בנוגע לחזרה לבית הספר. מומלץ להשתמש בשאלות מכוונות: "למה את/ה הכי מחכה עם החזרה?" "האם יש משהו שאת/ה חושש/ת ממנו?"...
  • שימו לב כי עשויים לעלות רגשות מורכבים, כמו פחד, כעס או תסכול, וחשוב לקבלם בהבנה וללא שיפוטיות. הקפידו לשדר לילדים אמון וביטחון ביכולתם להתמודד ולהסתגל לשינוי.
  • בנו מחדש סדר יום קבוע,סייעו לילדכם להסתגל מחדש לסדר יום המתאים ליציאה למסגרת, הקדמת שעות שינה, הסדרת שעות הארוחות, ארגון תיק הגן או הילקוט והציוד ללמידה. תיווך והתארגנות מוקדמת יאפשרו לכולכם הכנה מתאימה והפחתת לחצים ומתח. יחד עם זאת, חשוב להיות קשובים לקשיים טבעיים שעשויים להתעורר בתהליך זה לאחר תקופת הסגר הממושכת
  • התכוננו יחד לפרידה. הפרידה מהילדים עשויה לעורר תחושות מורכבות, אצלכם ואצל ילדכם,מומלץ להתמיד ב"טקס פרידה" שחוזר על עצמו, כמו משפט קצר, מחווה משעשעת. חשוב להיות החלטיים ולשדר לילד שאתם בטוחים ביכולתו להתמודד וסומכים עליו ועל הצוות החינוכי.
  • עדכנו את הצוות החינוכי. בתקופת הסגר התקיימה למידה מרחוק וקשר עם המסגרת. יחד עם זאת, לא תמיד הצוות מודע למורכבויות שעלו אצל הילדים והמשפחה. חשוב להעביר לצוות מידע על תקופת הבית, האם היו אתגרים או התמודדויות מיוחדות. ספרו גם על חוזקות והנאות שגיליתם בזמן הסגר,חשוב ליידע באם נראה לכם שצפויים קשיים משמעותיים בהסתגלות מחודשת למסגרת, ולהיערך יחד למעבר, תוך גמישות והקשבה לאיתותיו של הילד. 
  • התמקדו בטוב, בכוחות ובחוזקות. בתקופה של הסגר, הכרתם צדדים חדשים בילדכם ובמשפחתכם. זוהי הזדמנות לעצור ולהתבונן על הכוחות והחוזקות של הילד ולהדגיש בפניו ובפני הסביבה הקרובה היבטים אלו. חוזקות אלו יכולות להיות סיוע לאח, יכולות טכנולוגיות, התמודדות עם שינויים, תשוקה ללמידה וכדומה.
  • היו קשובים לעצמכם. קחו רגע לנשימה, הקדישו תשומת לב גם לתחושות ולרגשות שלכם, להיערכות הנדרשת מכם עם החזרה למסגרות. גלו חמלה וסבלנות גם כלפי עצמכם. ככל שאתם תהיו יותר מודעים, קשובים ומווסתים, כך תוכלו להוות עוגן עבור הילדים.

זכרו, כולנו צריכים להסתגל מחדש לשגרה החדשה. היו סבלניים וגלו הבנה להתנהגויות מאתגרות. סמכו על הצוות החינוכי, והיעזרו בו על מנת לדייק ולהתאים את המענים עבור ילדכם.במידה ואתם מרגישים שחל שינוי משמעותי בהתנהלות ילדכם, ובכל שאלה או התלבטות, אתם מוזמנים לפנות לשירות הפסיכולוגי-חינוכי דרך הגננות, המחנכות או היועצות.

באיחולי בריאות והסתגלות קלה ומהירה! צוות השירות הפסיכולוגי חינוכי- התפתחותי, עיריית רחובות.