עם העלייה בנתוני התחלואה, השירות הפסיכולוגי חינוכי באגף החינוך בעיריית רחובות מפרסם המלצות להורים ולמשפחות כיצד להסביר לילדים על תקופת הבידוד ואיך לעבור אותו כחוויה משפחתית* הורים המעוניינים להתייעץ עם הפסיכולוגים של השפ"ח מוזמנים לפנות לטל'  08-9392850

לאחרונה ניתן לראות עלייה בתחלואה בשל התפשטות זן האומיקרון, וכתוצאה מכך מסגרות חינוכיות רבות נסגרות ונפתחות מחדש, ומשפחות נאלצות להיכנס ולצאת לבידוד באופן תדיר. המצב החדש וחוסר הוודאות עלולים ליצור מתח ודאגה אצל ההורים והילדים כאחד. השירות הפסיכולוגי חינוכי מרכז להורים כמה נקודות שמטרתן לסייע בהפחתת הקושי והמצוקה לאור מצב החירום המתרחש והכניסה הפתאומית לבידוד.  

  • שמירה על ההנחיות: חשוב להזכיר לעצמנו ולילדינו, כי כאשר אנו שומרים על ההנחיות (שמירה על מרחק, חבישת מסכה ושמירה על היגיינה) אנו מגנים על עצמנו.  
  • חשיבות תגובת ההורה: תגובות ילדים מושפעות מאוד מתגובות ההורים, לכן חשובה מודעות לרגשותיכם ועמדותיכם בנושא. רצוי לעבד את הפחד שאתם אולי חשים עם המבוגרים הקרובים לכם, אך לילדים להעביר את תחושת הביטחון שהם מוגנים ובכוחם לשמור על עצמם. רצוי גם לזכור כי הפחד שלעיתים מתעורר אינו משקף בהכרח את ממדי הסכנה הקיימת. 
  • אופן ביצוע הבידוד: כל משפחה מחליטה בעצמה באיזה אופן תעדיפו לעשות את הבידוד (בידוד של כל המשפחה, בידוד של הילד הספציפי שנחשף עם אחד ההורים ועוד). זכרו שאין אפשרות טובה יותר ובחרו את האפשרות המתאימה ביותר למשפחה שלכם. 
  • קבלת תמיכה: לפני או בעת הכניסה לבידוד מומלץ לחשוב מהם מעגלי התמיכה שלכם (חברים, משפחה מורחבת ועוד) ולאיזו עזרה תזדקקו וממי (קניית  מזון, להוריד את הכלב, שינוי וביטול תכניות שתכננתם לשבועיים הקרובים ועוד). 
  • הגבלת זמן העיסוק בקורונה: השתדלו להתנתק משיח המוני בקבוצות הוואטסאפ שעלול לעורר בהלת יתר והאשמות, והשתמשו באמצעי התקשורת והרשתות החברתיות באופן מווסת.  
  • זכרו - בידוד אינו בדידות! חשבו יחד עם הילד על דרכים לשמור על קשר עם הסביבה המשמעותית שלו (חברים, משפחה). כמו כן, חשוב לשמור על סדר יום ברור, אך גמיש, הדומה ככל שניתן לשגרה שהילד מכיר, וכולל פעילויות נעימות ומתאימות.  
  • שיח עם הילדים על הכניסה לבידוד - חשוב לפנות זמן לשיחות עם ילדכם ואם יש ילדים נוספים בבית, גם זמן לשיח איתם. בתחילה לשיחה ראשונית להסבר על הצורך בכניסה לבידוד, ובהמשך מומלץ ליזום שיחות נוספות על הרגשות והתחושות שעולים בהם לאור הבידוד.  

כיצד להסביר לילדים על הבידוד? 

  1. את השיחה מומלץ להתחיל ב"תזכורת" לגבי הקורונה- "זו מחלה מדבקת ולא נעימה, אבל לרוב היא חולפת ולא מסוכנת".  
  1. כשמסבירים מדוע יש להיכנס לבידוד יש להתייחס קודם כל לרציונל ("למקרה שנדבקנו בוירוס הקורונה וכדי לא להדביק אחרים אנחנו נהיה בבידוד, כלומר בכמה שפחות מגע עם אנשים אחרים למשך מספר ימים"). הסבירו מדוע יש צורך בבידוד: בכדי למנוע הדבקה של אנשים נוספים. להדגיש כי הבידוד אינו מסוכן, הוא נועד למנוע הדבקה נוספת. קצת בדומה לאזעקה – האזעקה אינה מסוכנת, היא נועדה לסמן לנו להיכנס למרחב המוגן ובכך בעצם שומרת עלינו. 
  1. לאחר מכן להסביר בכמה זמן מדובר (כדאי להיעזר בטבלת בידוד שבה מסמנים כל יום שעובר משום שלילדים צעירים תפיסת זמן לא בשלה). 
  1. לבסוף – להסביר את ההיבטים קונקרטיים אחרים של הבידוד- "כמו תקופת הסגר, אבל קצת אחרת". האם הוא כולל את כל המשפחה ואם לא מי המבוגר שישהה עם הילד בבידוד- כיוון שילד צעיר אינו יכול לשהות לבדו בבידוד, באיזה חלקים של הבית מותר לשהות, איך שומרים על ההיגיינה ועוד. מידע קונקרטי על האופן שבו השגרה תשתנה בימים הקרובים הוא חשוב מאוד עבור ילדים. במידה וישנו צורך בבדיקת קורונה: חשוב מאוד להכין את הילד לאופן ביצוע הבדיקה. הסבירו מדוע יש צורך בבדיקת קורונה, תארו מתי ואיפה הבדיקה תתקיים, הכינו אותם מראש לסיטואציית הבדיקה. לכך שאתם תהיו עימם ברכב, ושהבדיקה אולי לא נעימה אך לא כואבת.  
  1. את השיחה מומלץ לנהל תוך שמירה על אופטימיות, הקשבה ויצירת תחושה של "ביחד משפחתי" בשיח. 
  1. חשוב להתאים את ההסבר לגיל של הילדים – לילדים צעירים יש לפשט את המסר ככל הניתן, לקצר את המשפטים ולהשתמש בתמונות ובעזרים כחלק מההסבר.  
  1. לעתים יעלה הצורך לחזור על ההסבר מספר פעמים, זה טבעי. יכול להיות שישאלו את אותה שאלה שוב ושוב, זה תואם למצב. השתדלו לענות בסבלנות. אם הילדים מבקשים או שאתם מרגישים שיש בכך צורך, חיזרו על ההסבר.  
  1. בידקו עם הילדים מה הם מרגישים לגבי הדברים שנאמרו, אילו שאלות יש להם. הזמינו אותם לשתף במחשבות וברגשות שלהם, לשאול את כל השאלות שמעסיקות אותם. הקשיבו לתגובות הילדים, ותנו לגיטימציה לבטא מגוון של  עמדות ורגשות.  
  1. ילדים זקוקים להרגעה שלא יקרה שום דבר מסוכן להם או לקרובים אליהם (הורים, חברים, גננות, סייעות ומדריכות בגן). על כן חשוב לעשות את האבחנה בין "לא נעים" לבין "מסוכן" בהקשר לקורונה. הסבירו שקורונה מחלה מדבקת, לא תמיד נעימה, אבל לרוב הילדים והאנשים הצעירים שנדבקים, הסימפטומים בד"כ קלים והמחלה עוברת.  
  1. דברו על כך שמי שנדבק בקורונה אינו אשם, חלק מהקושי סביב הקורונה הוא הסיכון שבתיוג והאשמת הנדבקים. אנא הימנעו מכך ככל האפשר. חשוב לאפשר לילדים לשמור על רגשות חיוביים כלפי חבריהם וכלפי הצוות החינוכי. כמו כן, נרצה להימנע ממצבים בהם הילדים יפתחו תחושות אשמה במידה והם נדבקו בעצמם.  

ועוד כמה טיפים לתקופת הבידוד: 

  1. הפכו את הימים הקרובים על כל החוויות שבהם לימים של חוויות משפחתיות, נצלח את כל האתגרים שהימים הללו יביאו יחד כמשפחה בכוחות משותפים. 
  1. הכינו טבלת ימי בידוד ובנו שגרת בידוד שמאפשרת עקביות לצד גמישות ומאפשרת לכל אחד מבני המשפחה מענה לצרכיו. דברים שאוהב לעשות, לאכול, חברים או אנשים עימם רוצה לדבר/להיפגש בזום, תכניות שרוצה לראות בטלויזיה, משימות לימודיות/משימות של העבודה שיש לעשות/פרויקטים בבית ועוד.  
  1. עודדו קשרים עם החברים ועם המשפחה המורחבת באמצעים מקוונים.  
  1. הבליטו את הכוחות של ילדיכם, הזכירו להם דברים שהם אוהבים לעשות, הזכירו להם כיצד התמודדו בהצלחה עם דאגות או  קשיים בעבר. וכמובן הכוחות שלכם כמשפחה והגיבוש המשפחתי שלכם. 
  1. זכרו - אתם לא לבד, כל הגן יצא לבידוד, הילדים, אתם ההורים והצוותים החינוכיים, מתמודדים יחד עם המצב וכמובן שגם אנחנו לרשותכם. 

במידה ואתם נתקלים בתגובות שמדאיגות אתכם או זקוקים בעצמכם לייעוץ, אתם מוזמנים לפנות לשירות הפסיכולוגי החינוכי - להשאיר הודעה במזכירות השפ"ח, בטלפון 08-9392850, או במייל –[email protected]