שעות אחה"צ וסופי השבוע הם זמן פנוי ממסגרות לילדי הגן ובית הספר. אלו שעות בהן לא מתרחשת למידה פורמאלית, ועם זאת הן מהוות שעות יקרות מפז ללמידה התפתחותית חשובה. אחד ממרחבי הלמידה החשובים להתפתחות הינו גן השעשועים. 

גן השעשועים הוא דרך נפלאה לניצול שעות הפנאי: הוא נמצא לרוב קרוב לביתנו, מהווה תעסוקה לילדים שאינה כרוכה בעלות כלכלית, מייצר מקום מפגש חברתי ותמיכתי להורי הילדים ובנוסף מאפשר חוויות והתנסויות המקדמות את תהליך ההתפתחות של הילד. משחק ופעילות בגן השעשועים מקדמים אבני דרך חשובות להתפתחות בתחומים שונים: מוטוריקה, שפה וחשיבה, חיזוק תחושת הביטחון העצמי והמסוגלות, משחק חברתי ויצירתיות. 

בתחום המוטורי:

גן השעשועים מאפשר מרחב התנסות ולמידה תנועתית בסביבה מופחתת סיכונים.

חיזוק התשתית הגופנית: הפעילות הפיזית מחזקת את השרירים ומגמישה את הגוף . המתקנים השונים מאפשרים עבודה על קבוצות שרירים שונות, למשל : נדנדה מאפשרת חיזוק של שרירי היציבה- בטן וגב, סולם /קירות הטיפוס ומתקני החבלים תורמים לחיזוק שרירי הידיים, הרגלייים וחגורת הכתפיים (החשובה לנו על מנת להשיג יציבה ועבודה טובה מול שולחן). המתח או הסולם האופקי מאפשרים חיזוק של פלג הגוף העליון, והמנהרות מתרגלות מעבר בין מנחי תנועה שונים ומחזקות את שרירי הבטן האלכסוניים ואת חגורת הכתפיים.  

תכנון תנועה והתארגנות במרחב - כל תנועה שגופנו מבצע מתחילה בתכנון. פעילות בגן השעשועים דורשת מהילד לבצע תכנון של פעולותיו. עליו לתכנן מתי להזיז את היד והרגל על מנת לעלות או לרדת בסולם, ולעשות זאת בתזמון נכון תוך שמירה על תיאום בין חלקי הגוף וקשר עין יד. בהמשך, לאחר שלמד זאת, יעשה את זה עם כדור ביד או תוך כדי משחק עם חבר . עבודה על קיר טיפוס או מתקני חבלים דורשת תכנון מורכב יותר הכולל תהליך של פתרון בעיות ,כגון:   היכן להניח את הרגל? איפה יש מקום ליד? על הילד לאמוד את המרחק לחשוב על מסלול התנועה קדימה ולבצע החלטות במהירות. 

מחקרים הראו כי פעילות טיפוס מסוג זה ( קירות טיפוס, מתקני חבלים ואף עצים) מתרגלים ומשכללים תפקודים מוחיים הנקראים – תפקודים ניהוליים - התפקודים הניהוליים הם תהליכי השליטה הקוגניטיביים הגבוהים של האדם. הם האחראים על מספר תפקודים קריטיים ללמידה, למשמעת ולהצלחה מכל סוג. הם מכילים את : היכולת ליזום, היכולת להתמיד, היכולת לעכב ולשנות, היכולת לקבל החלטות ולפתור בעיות , היכולת לתקן טעויות,  היכולת לדחיית סיפוקים וכן מתערבים בוויסות רגשי ובתפקוד חברתי ולימודי.

פעילות גופנית – ההתנהלות המודרנית מעודדת אורח חיים יושבני. אורח חיים זה מתקשר עם עלייה משמעותית באחוזי האוכלוסייה הסובלים ממחלות כרוניות לדוגמת : השמנה, לחץ דם גבוה , סכרת וכבד שומני. שנוי לרעה זה נצפה גם בקרב אוכלוסיית הילדים. יציאה לגן השעשועים מעודדת את ילדינו להיות פעילים ואקטיביים ולאמץ פעילות גופנית כחלק מאורח החיים שלהם.

 

בתחום התחושתי:

תינוק מגיע לעולם עם מערכות חוש מפותחות, אך הן עדיין אינן בשלות. כמו שאר תפקודי הגוף, נדרשת התנסות על מנת לפתח אותן. משחק בגן השעשועים מגרה מאתגר ומשכלל את מערכות החושים השונות ואת החיבור ביניהן. לדוגמא: נדנדה וקרוסלה מאתגרות ומגרות את המערכת הוסטיבולרית – מערכת המאפשר לנו לשמור על שיווי משקל, לייצב את עצמנו ולארגן את גופנו לתפקוד יומיומי אפקטיבי. שימוש במגלשות סגורות ופתוחות מגרה ומפתחת את חוש הראייה והשמיעה. הבשלה של חוש הראייה מפתחת את יכולת התפישה הוויזואלית- מרחבית  – מה קרוב מה רחוק, מה למעלה מה למטה, מה גדול מה קטן וכו'. לאורך רוב שעות היום אנו מצויים במרחב סגור המתרגל ראייה למרחקים קצרים , המצאות בגן שעשועים ובכלל מחוץ למבנה מתרגלת ומשפרת את יכולת הראייה למרחק ואת ההבנה של פרספקטיבות. 

בתחום הרגשי- השימוש במתקני גן השעשועים מזמן לילדים, מלבד ההתמודדות עם אתגרים פיזיים גם התמודדות עם אתגרים מנטליים, הכוללים בתוכם : 

מסוגלות ועצמאות : גן השעשועים מזמן לילד חוויות הצלחה. הטיפוס הקשה בסולם מניב אחריו את תחושת הגלישה המרגשת , או את חווית ההישגיות כאשר מגיע למרום פירמידת החבלים. היכולת לטפס לבד , לגלוש לבד ולהתנדנד לבד נותנות פידבק מיידי של הנאה והצלחה ומעודדות את תחושת המסוגלות . 

התמודדות עם פחד ופיתוח אומץ ואמונה ביכולות הגוף : ההמצאות בגבהים שונים , הגלישה המהירה ולעיתים גם סיבובית , מעבר במנהרות חשוכות וכד',  יוצרות בילד את תחושת הפחד אך תחושה זו מלווה לרוב בריגוש ההולך ומתגבר עם ההצלחה במשימה. חוויות אלו בונות את האומץ ואת האמונה ביכולות האני.

ניהול סיכונים - המשחק בחוץ מלמד את הילדים איך להתמודד עם סיכון ולפתח מיומנויות להתמודדות זו. 

היכולת לטעות – גן השעשועים מזמן לילדים אפשרות לחוות אכזבה ותסכול בסביבה מוגנת ובתיווך הורי. נוכחות ההורים על מנת לתמוך בניסיון החוזר של ילדם או להגן עליו בעת לקיחת סיכון מיותר מאפשרת לילד לפתח את  ההבנה החשובה כי מטעויות לומדים וכי ניתן להתנסות שוב ולהצליח .

בתחום החברתי:

המשחק בגן השעשועים מזמן לילד התמודדות ותרגול של סיטואציות חברתיות, כגון המתנה בתור, שיתוף פעולה, ויתור , עזרה הדדית ופיתוח משחק רב משתתפים. 

המשחק המשותף ללא אביזרי משחק וכלים מוגדרים מפתח את הדמיון ומעודד את יצירתיות הילדים כך למשל אפשר לשחק עם מקלות כחרבות, לגדל "תינוק" מעץ או להכנס ל"כלא" שמתחת למגלשה. 

 

לסיכום:  משחק בגן השעשועים מאפשר תרגול טוב לילדים בתחומי ההתפתחות השונים , הוא קרוב נוח וזמין.  

חשוב לזכור כי לילדים בגילאים שונים וברמות תפקוד שונות נדרשות השגחה וליווי הורי התואמות את יכולתם ויש לעזור לילדים ולתת להם גבולות ברורים בעת המשחק הפיזי או החברתי על מנת שירוויחו מהתנסות זו ולא ייפגעו.