הבשורה להתחדשות בניינית כבר כאן: חלופת שקד בקרוב ברחובות


ב-1.10.2023 פג תוקפה של תוכנית המתאר הארצית (תמ"א) 38, ובשל כך הופסקה קליטת הבקשות להיתר בנייה ברחובות ולא ניתן היה להגיש תכנית להתחדשות עירונית בניינית. עיריית רחובות אמנם נתנה מענה להתחדשות עירונית של מתחמים גדולים, אך ככל שדובר בבניין בודד ידי העירייה היו כבולות. בהיעדר פיתרון, תושבות ותושבים רבים, ואף יזמים, לא הצליחו לשדרג את הבניין שלהם באופן חוקי. עם כניסתו לתפקיד, ראש העיר מתן דיל, כינס ישיבה עם מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח וצוותו, ויחד מצאו פתרון שיתיר את החסמים המעכבים את החלת "חלופת שקד" על העיר.

"חלופת שקד" היא רפורמה בתחום ההתחדשות העירונית בישראל, שקידמה שרת הפנים דאז, איילת שקד, מטרתה להחליף את תמ"א 38, לקצר את ההליכים הבירוקרטיים ולהאיץ את תהליכי הפינוי-בינוי וההתחדשות העירונית תוך התחשבות בצרכים רחבים יותר מאלה שהותרו במתכונת הקודמת. חלופה זו מאפשרת החלת התחדשות עירונית על בניין בודד, תוך מתן עדיפות להתחדשות מתחמית שתכלול מספר מגרשים יחד.

בנוסף לכך, מתמרצת חלופת שקד הכנת תכנית כוללנית להתחדשות עירונית, אשר תתווה את מדיניות התכנון העירונית בצורה המיטבית, ותאפשר לאשר בקשות להיתר מכוחה, בסמכות מקומית ולא בסמכות מחוזית, כך שלוחות הזמנים יתקצרו ויתייעלו.

גורמי התכנון בעיריית רחובות רואים בחיוב את יתרונותיה של חלופת שקד, אך סעיפי החוק הגבילו את החלתה על העיר עד כה, בשל העובדה כי בתחומה עדיין היו תוכניות עירוניות מאושרות מכוח תמ"א 38, דבר שיצר חסם בקידום ההתחדשות המתחמית והבניינית בעיר. ראש העיר מתן דיל, אשר מחזיק בתיק מינהל הנדסה, ניסה עם כניסתו לתפקיד, להתמודד עם חסם זה, ולצורך כך נפגש עם מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, וצוותו, ויחד יצרו את התכנית, שנותנת פתרון להחלת חלופת שקד ברחובות.

תכנית זו, תבטל תכניות קודמות, על מנת לאפשר את החלת חלופת שקד על העיר. התכנית תעלה לדיון בשבוע הבא בוועדה המחוזית. בעירייה מעריכים כי בתוך מספר חודשים, לאחר הדיון בתוכנית ואישורה, ניתן יהיה להתחיל לקלוט ולדון בתוכניות במסגרת חלופת שקד.

הדבר מהווה בשורה של ממש לעיר, אשר עולה בקנה אחד עם חזונו של ראש העיר מתן דיל, לפיו הדרך הנכונה לבנות את רחובות עוברת בהתחדשות עירונית, ובמקום להציף את העיר במגורים, יש לבנות את העיר מחדש באחריות. באופן כזה, נותנים מענה לבניינים הישנים, ויוצרים איכות חיים טובה יותר עבור התושבים הוותיקים, זאת לצד פעילות עצימה בנושא זה גם במתחמים הגדולים.

ראש העיר רחובות ומחזיק תיק מינהל הנדסה, מתן דיל: "אני מאמין גדול בהתחדשות עירונית. זאת הדרך הנכונה לפיתוח העיר, הן ברמת מתחמים גדולים שיוצרים מענה פרוגרמטי מלא והן ברמת מבננים בודדים, כיוון שכך אנחנו מעניקים רווחה ומגורים ראויים ובטוחים יותר לתושבי רחובות. השבוע חגגנו את הריסתם של המבנים הראשונים בפרויקט פינוי-בינוי בקריית משה, ותוך שבועות ספורים נגיע לותמ"ל עבור שכונת מילצ'ן, ובמקביל מקדמים גם את דניה ואושיות ושכונות ותיקות נוספות. אך לצד כל אלה חשוב לתת מענה להתחדשות עירונית בניינית, כי רק כך מייצרים תמונה רחבה והוליסטית של פתרון תכנוני לכל העיר."

לפני ואחרי תמ"א 38

לפני ואחרי תמ"א 38

לפני ואחרי תמ"א 38