עצמאות תכנונית, שולחן עגול ושיח עם התושבים: ראש העיר מתן דיל מקדם את תכניות ההתחדשות העירונית ומציג פתרונות יצירתיים לחסמים הקיימים.


פרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ביותר בישראל ייצא לדרך כבר בשבוע הבא, עם הריסת הבניינים הראשונים בשכונת קרית משה.

בראיונות שהעניק לאחרונה ראש העיר רחובות, מתן דיל, לתכנית הנדל"ן של ערוץ 12, ובפאנל ראשי הערים בכנס מרכז הנדל"ן, מנה דיל את החסמים שעלולים לעכב פרויקטים בסדר גודל כזה והציג את הפתרונות האפשריים שביכולתם להאיץ את התהליכים.

ראש העיר רחובות מתן דיל, המחזיק בתיק ההנדסה, מוביל את כלל מתחמי ההתחדשות העירונית בעיר רחובות, החל מהפרויקט הגדול ביותר בישראל בשכונת קרית משה, דרך ההתחדשות בשכונות שעריים, אושיות, מילצ'ן, מתחם דרך האצ"ל, שכונת דניה ועד לתכנית מטרו מרכז.

בהליך ההתחדשות מעורבים גורמים רבים, בין היתר מינהל התכנון, משרדי הממשלה, יזמים וקבלנים פרטיים וכמובן התושבות והתושבים, שההליך כולו נולד עבורם ונועד לשפר את איכות חייהם.

בשבוע האחרון, הוזמן ראש העיר להשתתף בפאנל ראשי ערים בנושא התחדשות עירונית בכנס מרכז הנדל"ן, ובנוסף התראיין בתכנית הנדל"ן "הקומה ה-12", שם שיתף את החזון התכנוני עבור העיר רחובות. ראש העיר הצביע על החסמים והגורמים המעכבים את תהליכי ההתחדשות, בין היתר מעורבות של מספר משרדים ממשלתיים במקביל כגון משרד השיכון, משרד הפנים, משרד האוצר ומשרדים נוספים. גורם מעכב נוסף בפיתוח וקידום תהליכי ההתחדשות הוא קבלת מענקי ממשלה חלקיים בלבד לחלק מהפרויקטים, עובדה המגבילה את יכולותיה של הרשות לקדם את כלל הפרויקט באופן יעיל עם תכנית עבודה סדורה המציגה לוחות זמנים ותקציב ברור.

כדי להתגבר על החסמים דיל הציע להקים פורום שולחן עגול בו ייקחו חלק נציגי המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים, ראשי ערים והצוותים המקצועיים מהרשויות המקומיות. כמו כן, הציע ראש העיר לחזק את מעמדן של הרשויות המקומיות במהלך תהליך ההתחדשות ולהעניק להן עצמאות תכנונית מבלי התלות הקיימת בותמ"ל (הועדה הארצית לתכנון ובניה של מתחמים מועדפים לדיור).

חסם נוסף עמו מתמודד דיל במסגרת הליך ההתחדשות ולגביו הציע פתרון מעשי – תושבות ותושבי השכונות, אשר נאלצים לקיים שגרת חיים באיזור שמרגיש לעתים כמו אתר בנייה, כשלרוב הם אינם בקיאים בשלבי ההליך ובהתקדמותו. הדבר יוצר מרמור בקרבם והתנגדויות אשר מעכבות גם הן את השלמת שלבי התכנית. מרגע כניסתו לתפקיד, פעל דיל בשקיפות גם בעניין זה, מכנס מפגשי תושבים באופן תכוף, יחד עם גורמי המקצוע הרלוונטיים, ומקפיד לענות גם על השאלות הקשות ולתת מענה הולם ככל הניתן.

ראש העיר רחובות מתן דיל הוסיף: "התחדשות עירונית היא הפתרון למציאות הנדל"ן הקיימת בישראל ומחובתנו לבצע את התהליך בדרך נכונה ומושכלת להגשמת המטרה - שיפור איכות חייהם של התושבות והתושבים. הכוח המרכזי בתהליך ההתחדשות העירונית צריך להיות נתון בידיהן של הרשויות המקומיות, המכירות היטב את הצרכים הנדרשים. בנוסף יש יתרון גדול להקמת פורום שולחן עגול בו ישתתפו כלל הנציגים של המשרדים הממשלתיים והרשות המקומית בו זמנית, כדי לקבל החלטות מושכלות בזמן אמת."

קרדיט: ניאו מדיה

קרדיט: ניאו מדיה