קדחת מערב הנילוס - איך נזהרים?


השנה משרד הבריאות דיווח על עלייה בתחלואת הנגיף, השירות הווטרינרי של עיריית רחובות ריכז את ההמלצות לצמצום ומניעת התחלואה בנגיף- הפרטים המלאים בכתבה.

נגיף קדחת מערב הנילוס יכול להיות מועבר על ידי נקבת יתוש הנושאת את הנגיף. מחלה זו קיימת בישראל מזה עשרות שנים, וברוב המקרים נחשבת למחלה קלה ולא מסוכנת. עם זאת, אין לה תרופות יעילות או חיסון בבני אדם, והדרך היעילה ביותר לצמצום ומניעת העברתה לאדם היא להימנע מלכתחילה מעקיצות יתושים.
השנה הופיעה המחלה מוקדם והיא התפרצה כמעט בכל שטחי הארץ. המחלה עלולה לגרום לתסמינים מגוונים – ממחלת חום קלה, ועד צורך באשפוז ואפילו מוות באוכלוסיות מוחלשות. 

למחלה יש קשר לציפורי בר (בעיקר עורבים), ולכן נבקשכם לגלות ערנות בסביבת מגוריכם ולדווח למוקד העירוני 106 על כל תמותה חריגה של עופות בר (ציפורים), על מנת שהעירייה תוכל לבצע ניטור יעיל של המחלה. הדרך היעילה והפשוטה ביותר להימנע מהמחלה היא הימנעות מעקיצות יתושים.

מניעת מפגעי יתושים במרחב הפרטי והציבורי ודרכי התגוננות מפני עקיצות יתושים בקיץ:
עונת הקיץ מתאפיינת בתנאי מזג אוויר אידיאליים לרבייה ולהתפתחות של יתושים. לאורך השנה מבוצעות פעולות ניטור של זחלי יתושים ולכידות של יתושים בוגרים כדי לצמצם ככל האפשר את מידת הנזק שהם עלולים לגרום לאדם. בהתאם לממצאים, פועלות הרשויות המקומיות במטרה למזער את מפגע היתושים במרחב הציבורי ואת המחלות העלולות לעבור לאדם. עם זאת, יתושים נמצאים גם במרחב הפרטי ולכן הירתמות הציבור למאמץ קריטית לצורך הצלחתו. 

חשוב לזכור: יתושים לא מדבירים, יתושים מייבשים!

איתור וייבוש של מקורות מים עומדים היא הדרך היעילה והבטוחה ביותר לקטיעת שרשרת הרבייה ולהפחתה של ממש במספרם של יתושים באזור המגורים. 
ברוב המקרים, ריסוס נגד יתושים בוגרים אינו יעיל מכיוון שאינו מונע את הופעת מַחזור הגידול הבא, אשר בסבירות גבוהה מאוד כבר נמצא בתהליך התפתחות במקורות סמוכים של מים עומדים. 
להלן מספר צעדים פשוטים ומהירים כדי למנוע דגירת יתושים:
-    ייבוש מים עומדים בסביבת המגורים (בחצרות, בגינות, במרפסות ובתוך הבית, נזילות מדודי שמש בגגות).
-    מניעת הצטברות של נוזלים בתחתיות עציצים. 
-    תיקון נזילות ודליפות מים מצנרת וממזגנים.
-    איתור ופינוי חפצים שבהם יכולים לדגור יתושים כגון צמיגים ישנים.
-    משאירים מים לחתולים או לבעלי חיים אחרים? הקפידו להחליף את המים לפחות פעם אחת ביום.

פעולות אלו ימנעו נוכחות של יתושים בקרבת אזורי המחיה ויובילו להפחתה בעקיצות. במקרים שבהם מאתרים מקורות של מים עומדים במרחב הציבורי העלולים להיות מקום דגירה של יתושים, יש לדווח על כך למוקד 106.
הדרכים היעילות ביותר להתגוננות מפני עקיצת יתושים:
-    התקנת רשתות על כל החלונות והדלתות בבתים. 
-    שימוש בלבוש ארוך וקל (רצוי בהיר) בשעות הערב והלילה. 
-    התקנת מאווררים המכוונים לאזור השהייה של האדם. 
-    שימוש בתכשירים דוחי יתושים המאושרים בידי משרד הבריאות.
חל איסור על שפיכת כלי מים המיועדים להשקיית חתולי הרחוב – יש לוודא החלפת המים בכל יום!
המוקד העירוני 106 זמין לפניותכם בכל עת בטל' 08-939-2106 וגם בוואטספ 050-8806106.