לוטו, משחק נפוץ בבתים ובגנים בהם בארץ ואהוב על פעוטות וילדים צעירים. מדובר על משחק שבו מחלקים לוחות למשתתפים, כאשר יש ערמה של קלפים התואמת את התמונות בלוחות והדרך לנצח בו היא להיות הראשון שממלא את כלל הלוח בכרטיסים. למשחק הלוטו הוותיק גרסאות מגוונות. הוא משמש כמשחק לעידוד ההתפתחות בתחומים רבים.הוא מסייע בהרחבת אוצר מילים. הוא מלמד חשיבה קטגוריאלית ומיון לקבוצות, הוא מאמן להתאמה חזותית ומסייע בפיתוח מיומנויות רגשית וחברתיות, בהן נעסוק היום.משחק לוטו מהווה אחד המשחקים הראשונים למשחק חברתי ועל כן מאפשר הזדמנות לפיתוח מיומנויות רגשיות וחברתיות כפי שנסקור כדלהלן:

המתנה לתור 

 לאחר חלוקת הלוחות, מניחים את ערמת הקלפים במרכז וכל אחד, מרים קלף בתורו. במשחק זה הפעוט/ילד לומד להמתין לתורו ולדחות סיפוקים לקחת קלף עכשיו ומייד. ככל שהוא גדל ניתן להגדיל את טווח דחית הסיפוקים על יד משחק מרובה משתתפים. לפעוטות וילדים המתקשים בכך, ניתן לחזק בזמן ההמתנה את יכולתם להמתין לתורם בכדיי להגביר התנהגות זו.

הדדיות 

בלוטו מודגש עיקרון ההדדיות והשוויון– פעם תורי להרים קלף ופעם תורך.פעם אני רוצה לשחק ראשון ופעם אתה. המשחק מסייע לילדים לפתח יכולת לשחק בזוג, תוך ראית צורכי האחר.

התנהלות לפי חוקים  

משחק קופסא מאלץ אותנו להתנהל לפי חוקים ידועים מראש, למשל: סדר התורות, סיום משחק כאשר משהו שממלא את הלוח וכדומה. הוא מאפשר לילדים להתנסות באופן משחקי בכללים המוכתבים מראש. ילדים צעירים או ילדים החוששים מכישלון עשויים לבקש לשנות את החוקים או לשנות אותם (כל אחד מסיבותיו). במצבים אלו, רצוי לשקף את הצורך של הילד ולאפשר אותו כדיי להפחית חרדה מכישלון (למשל, ניתן לומר לילד שאתם רואים כמה חשוב לו לנצח שהוא שרוצה לשנות את הכללים, מבלי לשפוט אותו על כך). הורים רבים חוששים שמתן לגיטימציה להתנהלות משחקית מסוג זה עשויה לפגוע ביכולתו של הילד לשחק לפי הכללים. אל חשש – לילדים יש מספק התנסויות במהלך היומיום בהם אומרים להם מה לעשות. מתן תחושת שליטה על הכללים במשחק יכולה להגביר שיתוף פעולה ביומיום. עם זאת, אם ילדיכם מתקשה לשאת חוקים גם בתחומי חיים אחרים או במשחק עם ילדים, חשוב לשקף גם את נקודת מבטכם וללמד בהדרגתיות להקפיד על כלל (למשל, אני רואה שחשוב לך לנצח אבל אני לא מצליחה לעקוב אחר הכללים ולהבין את המשחק. או שנינו רוצים לנצח). חשוב להבדיל בין לתת לילד להמציא כללים משלו (שאחר כך הוא מקפיד משחק לפיהם) לבין ילדים שמשנים כל הזמן את הכללים תוך כדי משחק . אז, יש לשקף לו שמאוד קשה לשחק כך שהכללים משתנים כל הזמן, לעצור ולעזור לילד לארגן מחדש את המשחק (למשל: "תבחר כלל אחד שחשוב לך לקיים").

קשב משותף 

לוטו הוא משחק המחייב קשב משותף, ערנות לפעילות של אחרים גם כאשר אין הילד משחק, כיוון שיתכן והאחר יוציא קלף שמתאים ללוח שלו. על כן, חשוב לעודד את הילד להיות קשוב לאורך המשחק ולא רק ברגעים שתורו להרים את הקלף. יכולת הקשב המתמשך משתנה עם הגיל ועולה בהדרגתיות. יש להתאים את אורך המשחק לילד, כדי לעודד הצלחה בכך.

מיקוד שליטה 

במשחק של לוטו ישנו אלמנט של מזל. איני יכול לצפות מתי אקבל את הקלפים שייסיעו לי למלא את הלוח ולנצח ואין לי אפשרות לתכנן אסטרטגיה שתסייע לי בניצחון. זוהי הזדמנות טובה לשוחח עם ילדים על מיקוד שליטה ועל מצבים שאין לי שליטה. למשל, מה היית עושה אם אתה היית מתכנן את המשחק לעומת הדגשת המזל או אי המזל בלקבל או לא לקבל את הקלף המיוחל. ניתן לילד תחושת שליטה בבחירת הלוח או בקביעה מי יהיה ראשון במשחק.

התמודדות עם ניצחון והפסד 

משחק זה מפגיש ילדים עם אלמנט של תחרות. חשוב לציין כי ערנות לניצחון והפסד גוברת עם גדילתו של הילד. פעוט בן שנתיים יהיה ער פחות לאלמנט הניצחון, ויהנה מאלמנטים אחרים של המשחק, לעומת ילד כבן ארבע שנים. התייחסות להפסד וניצחון חשובה גם ביכולת לשאת זאת. ילדים רבים מסתייעים באימוץ תגובות אדפטיביות להתמודדות עם הפסד או ניצחון כשהם רואים מבוגרים עושים זאת. למשל, כאשר מבוגר יכול לתאר את אכזבתו מהפסד אך גם לפרגן לצד השני או "לא לשבור את הכלים" ולהפסיק לשחק. כמו כן, חיזוק הילד בהיבטים אחרים של המשחק (מהנה לשחק איתך, שיחה משותפת, התמדה וכדומה) תפחית מהמשקל של ניצחון והפסד בסופו.

בברכת ימים שקטים ובטוחים: הילה ניסן, קלינאית תקשורת ומעג"ניסטית בתכנית מעג"ן קש"ת
כרמית זיו, פסיכולוגית התפתחותית וחינוכית, מרכזת תכנית מעג"ן קש"ת בעיריית רחובות.